JC1

Populární Magnetic Festival asi netřeba představovat. Jedním z jeho důležitých článků je i DJ, producent a promotér John Culter. Ačkoli to mnoho lidí neví, tak tenhle „veterán“ se na scéně pohybuje už patnáct let a má za sebou stovky odehraných setů, avšak mnozí jej považují za naprostého nováčka. Po jeho nedávném vystoupení na jedné z klubových akcí, se objevily spekulace, že má předmixované sety (nahrané předem – pozn. red.). Návštěvníky k tomu vedl poznatek, že hraje bez sluchátek. V dnešním světě je hraní bez sluchátek poměrně běžná věc, ačkoli české publikum to vnímá jinak. Rozhodli jsme se, že požádáme Johna o rozhovor na toto téma a on souhlasil.

Co tě přivedlo k taneční hudbě a DJingu jako takovému?
Inspirací pro mě byli v roce 1996 DJové a moderátoři tehdejšího rádia Zlatá Praha. Konkrétně pak osobnosti jako Martin Hájek, Luboš Novák, Patrik Rokl a spol.

Kdo je pro tebe vzorem v hudebním světě ?
Nemám vyloženě jeden vzor, ale ve světě EDM má můj velký respekt a obdiv Pete Tong. Jako marketingový vzor pak jednoznačně Tiësto a celý jeho tým. V DJingu je u mě na prvním místě Laidback Luke. Pokud by to měla být jen jedna osoba v dlouhodobém měřítku, tak to bude (nesmějte se mi) DJ Bobo. Tento člověk má ve mě obrovský obdiv. René Baumann dokázal během 2 dekád nastřádat neuvěřitelné množství no.1 hitů, které si SÁM zkomponoval, zprodukoval, zmixoval, udělal na nich mastering ve vlastním studiu, sám si je nazpíval, sám na ně připravil choreografii a sám je i na vystoupení odtancoval. A to mnozí ani neví, že je to Švýcar, takže na evropské poměry opravdu hodné obdivu. Je to pro mě jedna z největších ikon taneční muziky za posledních 20 let. Není to úplně přesná odpověď na otázku, nicméně je dobré ho zmínit, protože z “devadesátek” těží většina současných DJů.

Vystupuješ raději v klubech nebo na velké halové party typu Magnetic festival?
Tohle je otázka hodně na hraně. Většina světových umělců hlasuje samozřejmě pro festival, kde je davová atmosféra, obří masa lidí a hlavně je občas prakticky jedno, co umělec ve výsledku hraje, protože obří soundsystém vyvolává v mase lidí energii tak jako tak. Oproti tomu v klubech je daleko těžší si publikum získat. V případě, že ale DJ/umělec uspěje, tak radost a zpětná vazba pravděpodobně potěší mnohem více. Na festivalu berete jako samozřejmost, že dav křičí a skáče a všichni na sociálních sítích oslavují. Takže sečteno podtrženo – bavit klub je větší výzva a tím také vetší radost z případného úspěchu.

jc3

Hodně lidí si všimlo, že při hraní nepoužíváš sluchátka a začali tě na diskuzních fórech „drbat“. Ačkoli sami nevědí, jak to funguje, tak tě mají za podvodníka s předmixovaným setem. Můžeš nám do toho vnést trochu světla?
Pro laika to vypadá asi hrozně zmateně nebo složitě, ale opak je pravdou. Za posledních 15 let mého vystupování (cca 1700 hraní) se prostě technika hraní posunula na nějakou hranici, kde již není moc kam dál jít a vymýšlet převratné novinky. Zjistil jsem, že srovnání rychlosti BPM tracku o pár procent nahoru nebo dolů není otázka dvou minut s nasazenými sluchátky, ale otázka 5ti vteřin i bez nich. Prakticky kdokoliv má místo pomluv šanci ke mě při mém vystoupení přijít a dívat se, co a proč a jak během hraní dělám. Kvalitní odposlechy bohatě stačí na to, abych v nich 2 tracky slyšel úplně stejně jako ve sluchátkách. Drobnou odchylku v BPM lze v rámci sekund srovnat a publikum to ani nezaregistruje, i když se tak děje „live“. Většina světových DJů nepoužívá sluchátka na mixování, ale jen na selekci tracků nebo studiový poslech. Co považuji trochu za „podvod“, je současné neustálé hraní bootlegů a mashupů, které se válejí všude po internetu. Takový „track“ obsahuje někdy klidně 7-10 jiných tracků zapasovaných do sebe během několika minut. To pak zabíjí živé mixování. Bootlegy a mashupy by měly být tvořeny naživo DJem a ne předpřipraveny doma ve studiu. Umění pak napojit se sluchátky na hlavě dvacet 6ti minutových mashupů, ve kterých se vystřídá 150 tracků, dovede opravdu úplně kdokoli. Postrádá to naprostý význam, ale bohužel se s takovým druhem DJingu setkávám u mladých DJů poslední dobou nejčastěji.

Například Steve Angello hraje ze zdravotních důvodů také bez sluchátek (doktor mu řekl, že se sluchátky ohluchne, uši by nevydržely nápor – pozn. red.). V čem spatřuješ výhody hraní bez sluchátek ty?

Měl jsem tu čest se Stevem vést konkrétně o tomto debatu. Při mém vystoupení na festivalu Mácháč mě viděl Sebastian Ingrosso, jak před jeho nástupem mixuju bez sluchátek – chtěl předat kontakt a následující den už mě psal Steve a prohodili jsme na tohle téma několik mailů. Bylo to v době právě zmíněné aféry, kdy kolovaly zvěsti, jak Steve Angello nehraje naživo. Základní výhoda je v neustálém přehledu o tom jak hraje PA (soundsystém v klubu / na festivalu). V případě, že má DJ 95% času na hlavě sluchátka, tak nemá ani ponětí jak dobře či špatně, nahlas nebo potichu lidem, které má před sebou, hraje. S tím souvisí i jaká energie panuje na place. Sluchátka člověka limitují „uzavřeným světem“. Bez nich si můžete dělat úplně co chcete, nic se nepřipravuje a veškerá rozhodnutí v hlavě umělce jsou ihned slyšet. Není tu žádné „nanečisto“ na sluchátkách a v tom je obrovské kouzlo. Vrátit se zpátky k hraní se sluchátky si už nedovedu představit.

Souvisí hraní bez sluchátek se stylem hudby?
Přibližně v letech 2001 – 2004 jsem hrál pravidelně i hip hop / r’n’b, takže můžu v celku dobře porovnávat. Jde opravdu hodně o to, jak dobře dané tracky člověk zná a pamatuje si jednotlivé pasáže. Ale jestli jde o BPM 90 nebo 145 je prakticky jedno. Z mé osobní zkušenosti se nejsnadněji mixuje klasické techno.

Znáš nějakého tuzemského DJe, který hraje stejným stylem?
Každý má svůj individuální styl vystupování a zároveň své slabé a silné stránky. Pravděpodobně nelze srovnávat, protože to každý dělá po svém. Každý umíme řídit auto, ale každý řídíme jinak 🙂

Jaká sluchátka jsi naposled vlastnil a kdy to bylo? (model, značka)
Sluchátek jsem vlastnil nespočet a prakticky ještě vlastním. V tomto ohledu jsem velký fanda a je to můj koníček. Sluchátka si nyní pořizuji už jen za účelem testování jejich zvukové reprodukce a možností pro studiové užití. Přímo na djing jsem před mnoha lety měl několik po sobě zdemolovaných párů Sony MDR-V700, které jsem pak následně střídal se Sennheiser HD25 a Pioneer HDJ 1000. Bylo to období kdy jsem hrál v podstatě 7 dní v týdnu a sluchátka se tolikrát zničila, že jsem si je jednoho dne na DJing už prostě nekoupil 🙂 V současné době jako top produkty pro DJe považuji nezničitelné a relativně kvalitně hrající Beats Mixr, případně o něco větší (horší na cestování) Pioneer HDJ 2000. Osobně v současnosti vlastním custom in-ear monitory (odlité od audiologa přímo na mé uši) a to Ultimate Ears Reference Monitors a JH Audio Roxanne. Tento druh sluchátek je prakticky úplně jiná liga a kdo si je někdy zkusil, nemůže už z principu používat jiné.

jc2

Myslíš si, že jsou v ČR djové, kteří by to zvládli také, ale bojí se, že by to jejich publikum nepřijalo?
Samozřejmě. Je tu nespočet DJů, které znám a kteří by to bez problému zvládli, nebo dokonce ani nevědí, že by to zvládli. Myslím si hlavně, že tady vůbec nejde o publikum ale o „status“ v rámci konkurence / kolegů a lidí přímo z oboru. Návštěvníkovi klubu nebo festivalu je úplně jedno, zda mám sluchátka nebo ne, jestli tam zpívám nebo stojím na hlavě 🙂 Pro takového člověka je důležité, zda se dobře baví nebo nebaví a jaký zážitek si z dané akce odnese. Ve výsledku na DJe mnohokrát ani totiž pořádně nevidí. Všechny možné fámy, drby, pomluvy, případně pochybnosti jsou prakticky výhradně jen z řad konkurence DJů a samozvaných odborníků, kteří to jako fakt nedovedou pochopit a přijmout.

Jaký názor máš na předem namixované sety?
Předem namixovaných setů jsou stovky příkladů. Neobejdou se bez nich radiové pořady, guest mixy ani jiná připravená vystoupení, kde je na muziku napojená např. vizuální nebo pyrotechnická show. Je to hodně sporné téma. Na jednu stranu se chce návštěvník festivalu nadstandardně bavit – chce vidět a slyšet synchronní audiovizuální show, kterou ale nelze technicky odbavit jinak, než že je celá připravená předem ve studiu. Ale na druhou stranu se očekává od umělce „opravdové“ vystoupení. Myslím si, že je to svobodná volba každého, jak se chce prezentovat. Většina DJů zatím tolik nelpí na vizuální stránce a tudíž odehrají set bez problému živě a nechávají vizualizace čistě na kreativním VJovi v režii. Ten kdo chce mít za svými zády super projekce, které reagují kompletně na každý tón a zobrazují se texty ze zrovna zpívaných pasáží, tak s tím musí strávit nejdříve dlouhé hodiny ve studiu, kde si připraví své vystoupení od začátku do konce včetně hudby. Nevidím na tom nic pohoršujícího – práci, snahu a kreativu odvedl konkrétní umělec tak jako tak. Někdy právě takové show dostávají práci DJe na vyšší level.

Na závěr nám řekni, kdo je podle tebe králem mixu?
V rámci EDM je to samozřejmě již zmíněný „pan DJ“ Laidback Luke.

john culter a laidback