Exkluzivní rozhovor se Zdeňkem Masopustem.
Zdeněk Masopust je určitě velmi výrazná postava na tuzemské taneční scéně. Jeho párty Trance Fusion se zapsala do srdcí několika tisíc lidí a jeho další eventy jsou oblíbené nejen u návštěvníků tanečních akcí. Během dnešního dne však přišlo oznámení, že jeden z jeho eventů (Be-In) se stěhuje pryč z luxusních prostor Fora, které se nachází v pražském Karlíně. Proč se tomu tak stalo a co jej k tomu vedlo? Nejen o tom byla řeč ve velmi otevřeném rozhovoru, který Vám přinášíme exkluzivně na našich stránkách.
Ahoj, Zdeňku, předně bych Ti rád poděkoval za možnost rozhovoru. Nedávno měla Trancefusion svůj poslední díl. Jak se cítíš?
Díky taky. Je těžké popsat, jak se cítím po poslední Trancefusion – je to směsice nejrůznějších pocitů: úleva, hrdost, rozčarování, smutek, štěstí, zadostiučinění apod. Ať si z toho každý udělá svou verzi. Každopádně jsem rád, že mám tuto etapu života za sebou a naplno se věnuji úplně novým projektům, v které aktuálně věřím. Každopádně loučení to bylo velmi emotivní a pro mě rozhodně dost silné.
Nově jste představili partykoncept Be IN!, který měl již premiéru v pražském Karlíně. Řekni nám něco zajímavého o tomto projektu?
Já ani nevím, co bych aktuálně zajímavého o tomto projektu řekl. Opět směsice nejrůznějších pocitů a někdy se v tom sám ztrácím. Přišli jsme na trh s něčím novým a věřili jsme, že to lidi ocení a že něco podobného na trhu prostě chybí. Nicméně časy jsou aktuálně nejen zde v ČR jiné a musíme si na to nějak zvyknout a vyhodnotit to třeba s odstupem času. Aktuálně se ve mě mísí spíše pocity zklamání a znechucení nad současným stavem scény v ČR a v Evropě. A už slyším mraky komentářů, že fňukám a melu nesmysly (samozřejmě od těch nejpovolanějších), ale za svými slovy o totální marnosti působení na české taneční scéně si stojím a s kýmkoliv na toto téma můžu vést dalekosáhlé debaty. Bavím se o tom denně s desítkami promotérů, agentů a lidí ze světového tanečního průmyslu a zde je pohled na stav víceméně identický …
Slyšel jsme, že jej budete přesouvat. Je to pravda? Co Vás k tomu vedlo?
Nechceme a nebudeme už dále sponzorovat taneční scénu v ČR. Je to smutné, ale ten stav je opravdu neúnosný. A jsem si jistý, že nemluvím pouze za sebe a za naší agenturu. Za posledních osm let jsme do této scény investovali mraky peněz, mraky energie a mraky invence, které jsme mohli dát úplně někam jinam. Já osobně mám pocit, že jsem tomu dal kus svého zdraví a velký kus svého života. Ale všechno má své meze. Lidem jsme zde nabídli luxusní prostor, nový unikátní koncept, skvělý line-up se světovými hvězdami, show, více hudebních stylů a pocit naprostého pohodlí. Do první Be IN! Jsme investovali opravdu hodně peněz a zejména víry, že to zdejší scéna ocení a bude ráda za nový druh eventu. Na druhou edici jsme sestavili dle mého názoru ještě silnější line-up a výsledek? Několik desítek prodaných vstupenek 2,5 týdne před akcí? 850 potvrzených hostů na FB? Mauro Picotto, Prok & Fitch, Cristian Varella, Chris Sadler … to vše za směšných 490 Kč. Co víc by lidi chtěli? Nevím, co si o tom myslet, ale zjevně jsme se mýlili v našem úsudku. Z toho důvodu jsme udělali jednoznačné rozhodnutí, že celou akci přesuneme do Mecca clubu a prostě uvidíme, co dál. Já ani nikdo z naší agentury opravdu nechceme čekat na zázrak z nebes, že na místě přijde více než 1 000 osob a pokryjí se tím tak neskutečně vysoké náklady na podobný druh akce. Už jsem i po ukončení Trancefusion trošku prozřel a udělal si svůj obrázek. Jsem si jistý, že v Mecce to bude skvělá akce, bude plno, lidi si to užijí. My už ale prostě nechceme riskovat a nebudeme donekonečna investovat do této scény. To říkám s naprostou vážností, i když je mi to nesmírně líto.
Víme o tobě, že jsi srdcař, ale zatím Tvé akce přehlíží mainstreamový proud housové hudby. Neplánuješ něco v tomhle hudebním směru?
Nemám rozhodně pocit, že house je mainsteramový styl hudby! Víme, co je v tuto dobu považováno za mainstream a já říkám jedno: je to otázka krátké doby, kdy i tento styl hudby upadne do stejného balastu, v jakém se aktuálně nachází trance, techno i house. A klidně mě zase všichni začněte kamenovat, že to není pravda, ale já si za svými slovy stojím. Co nám aktuálně česká taneční scéna nabízí? Které kluby praskají ve švech? Které velké akce byly za poslední roky vyprodané? Hledejte odpovědi zde … destrukce aktuální evropské taneční a zejména klubové scény je na vrcholu. Ceny DJs, kteří jsou nyní takzvaně TOP (a mnozí z nich jsou jen pitomým produktem vymakaného marketingu a nikdy nic nedokázali), jsou tak nesmyslné, že dopředu mnozí majitelé klubů i pořadatelé eventů vědí, že to bude jeden velký finanční „průser“ (omlouvám se za to silné slovo, ale jiné nenacházím).
Jak se vlastně koukáš na aktuální taneční scénu?
Zmar, zmar, zmar a ještě jednou jeden velký zmar. Kam se ta scéna dostala? Maximum lidí zná z taneční scény maximálně 10 jmen, které prostě „frčí“ a jejichž cena dneska nejde ani náhodou pod 100 tisíc EUR za jeden gig! Je tohle normální? Je tohle ten směr a správná cesta? Lidi přijdou na větší akci a čekají automaticky desítky laserů, nejnovější efekty a technologie, jinak ta akce nestojí za nic. Takže každý promotér investuje naprosté nesmysly do line-upu, do techniky, do reklamy a stejně to leckdy nevede vůbec nikam. Lidi nechtějí platit za vstupenky, do poslední chvíle jen vyčkávají a dělají všechno pro to, aby se někam dostali zadarmo, nejlépe s konzumací volnou. Je to celé k pláči a já osobně už jen kroutím nevěřícně hlavou, kam jsme se to dostali.
A co myslíš, že zdejší scéně pomůže?
Tak na to mám jednoznačnou odpověď. Nic jiného než návrat do undergroundu a na samý začátek všeho této scéně nepomůže! Zpátky do podzemních prostor s jedním stroboskopem. Zpátky na Czechtek! Zpátky do dob, kdy lidi chodili na akce primárně kvůli hudbě, nikoliv kvůli divadlu, které se častokrát nyní před nimi odehrává. Nic jiného této scéně nemůže pomoci. Já osobně věřím v mladou generaci, která opovrhuje tím mainstreamem a vyhledává akce úplně jiného charakteru. Zde vidím světlo na konci tunelu. Snad se toho dožiju ještě ve zdraví 🙂 Nechci vypadat jako vševěd, ale stejná slova uslyšíte od stovky lidí, kteří se tímto businessem aktuálně živí a už prostě nevědí, co ještě víc dělat. Ale současná scéna potřebuje prostě pořádně nakopat zadek a probrat se. Nic není zadarmo … až se vrátíme na nějakou dobu zpátky do toho pomyslného undergroundu, tak si třeba lidi uvědomí, že si mají něčeho vážit a všemi možnými způsoby to podporovat. Vše ostatní je jen cesta do hrobu. Takže já říkám: třeba na dva roky dobu temna, to je ta cesta!
Kromě toho víme, že neděláš jen akce s elektronickou hudbou. Kolik mejdanů za rok vlastně pořádáte?
Tento rok jich máme celkem asi 20. Ze všech možných oblastí showbusinessu. To je jediná cesta, jak zde přežít. Působení výhradně na taneční scéně je jeden velký nesmysl.
A jak to máš s konkurencí? Vycházíš s nimi? Jsi pověstný tím, že si nebereš servítky 🙂
Na hrubý pytel je někdy potřeba hrubá záplata. Ale s většinou promotérů v ČR mám velice korektní a přátelské vztahy a snažíme se navzájem podporovat a pomáhat si. Jsou zde samozřejmě výjimky, které nemá cenu jmenovat. Takzvaně „ZA KAŽDOU CENU PROTI VŠEM A VŠEMU“. Lidi z branže vědí, ostatní necháme v nevědomosti 🙂
Co je podle Tebe aktuálně největší tahák pro lidi? Jsou to DJs, ceny nebo prostor?
Já sám nevím. Zkusili jsme toho už tolik, že si připadám vyčerpaný a vykradený a myslím si, že už zde není co víc vymýšlet a čím ohromovat. Slovo „tahák“ je jedna velká rovnice o tisíce neznámých. Neexistuje žádná tutovka, tak to holt je.
V čem podle Tebe dělají mladí promotéři největší chybu při pořádání akcí? Ať už jde o menší klub či fesťáček.
Já strašně fandím novým a mladým promotérům. Rozhodně jim nezávidím tu dobu, ale oni prostě mají to nadšení a víru v dobrou věc a je to super sledovat. Naplňuje mě to vírou, že bude zase brzo líp. Kdybych mohl, tak každému z nich jednotlivě poradím jen to nejlepší. Snad se brzo nevyčerpají a vydrží, držím jim všem pěsti a přeji jim jen to dobré!
Máš nějaký promotérský sen? Něco, co bys chtěl pořádat, nebo nějaký interpret, kterého bys chtěl dovézt?
Už jsem si splnil spousty promotérských snů. Brand Trancefusion dobyl svět a nechal nesmazatelnou stopu za svým působením. To mi stačí jako obrovská satisfakce za ty všechny proinvestované peníze a kus života. Jsem hrdý na to, co jsem během posledních let se svými nejbližšími spolupracovníky dokázal. Není se za co stydět.
Jakou hudbu posloucháš ve svém volném čase?
Trance, house, techno. Občas úplné ticho, to léčí 🙂
Na co se můžeme od Zdeňka Masopusta těšit v nejbližší době?
Rozhodně tento rozhovor neberte jako totální opuštění taneční scény, máme ještě nějaké projekty před sebou. Aktuálně ale pracujeme na jednom velkém projektu, který mě totálně pohltil a nadchnul a ve své světové premiéře se 22. listopadu představí veřejnosti. Je to ještě v režimu totálního utajení, ale je to něco, co mě strašně baví a žene kupředu. Projekt, který vznikl v srdci Evropy, ale svým rozsahem dalece přesahuje hranice této země. Více prozatím nemůžu prozradit, začátkem června ten projekt představíme nejširší veřejnosti.
Díky za rozhovor a ať se daří.
Díky taky moc a jen doufám, že ta má otevřená zpověď nezapůsobí až tak depresivně. Nicméně já už na toto téma mluvím jen a jen otevřeně. Víceméně jsem optimista a věřím v brzké obrození té pomyslné taneční scény. Aby se to všechno vrátilo tam, kde to začalo, tedy k hudbě samotné. Snad mi nebude v té době 60 a budu moci ještě někde trošku tančit 🙂