Pokec s promotérem – Bronislav Winkler.
Foto: Milan Vrzal
Bronislav Winkler je dlouholetý produkční klubu Duplex. V minulosti pracoval v United Music nebo v BTL Agency a podílel se na přípravě takových akcí, jako Ultra Europe, Transmission, Sensation, Summer Of Love, TranceFusion, The SUN Festival, a dalších klubových nocí, jako je Hed Kandi nebo Ministry Of Sound. Kromě toho spoluzakladatel agentury P Group, MG Prague a klubu Ateliér, nyní vlastní nejúspěšnější firmu na šatní lístky v ČR, která expanduje do celého světa. Jelikož se Broňa po několika letech rozhodl ukončit svou činnost v klubu Duplex, požádali jsme ho o rozhovor a on nám vyhověl.
DUPLEX
Ahoj, Broňo, předně Ti chci poděkovat za možnost rozhovoru, o který Tě žádám již dva roky. Až teď jsi svolil – proč?
Zdravím HouseMagazín, ano, je pravda, že rozhovor plánujeme už dlouho. Řekl jsem si, že teď při odchodu z Duplexu je asi ta pravá chvíle pro jakékoliv hodnocení 😉
Odcházíš z Duplexu, který bezesporu patří mezi nejúspěšnější tuzemské kluby. Co Tě k tomu vede, po několika letech?
V klubu Duplex působím už bezmála 6 let, není žádnou velkou tajností, že už tady nějaká ta přestávka byla. Nebudeme si nalhávat, že práce produkčního je procházka růžovým sadem, to mi jistě kolegové z oboru velmi rádi potvrdí.
Abych pravdu řekl, průměrná délka životnosti produkčního v top klubech je okolo 2-3 let, pak je to jen natahování a už to nemůže být o moc lepší, pokud nepřijde nějaké osvícení 🙂
Můj konec se trochu opírá o odchod Davida, předchozího majitele Duplexu, který tento podnik vedl do 1. prosince minulého roku, tedy více jak 11 let. Abych pravdu řekl, pro Davida byla radost pracovat! Nemalou součástí je také odpočinek a hlavní důvod je společnost Ticket Print, která se rozrůstá do zahraničí.
Za tu dobu vyrostla pod tebou celá řada úspěšných DJských jmen tuzemské scény, ať už to byli Matamar, Manene, Chris Davies, Sasha Vee či Angry Beats a další. Čím si to vysvětluješ?
Je pravda, že spolupráce s některými DJs byla velmi úzká. Někdy jsme společně s DJs měli i několik meetingů týdně a probírali jsme každičký detail marketingu tak, aby brand Duplex vytlačil z veškerých sil svého DJské koně. Velmi rád jsem klukům pomáhal s ostatními gigy mimo Duplex a mimo území ČR. Nechtěl jsem rozdělovat brandy – to jsme my, DUPLEX, a to jste jen vy, DJs. Cílem bylo na zádech DUPLEXu vyzdvihovat DJská jména tak, aby byla na trhu nepřehlédnutelná a maximálně úspěšná. Dnes je naštěstí všichni známe, takže je nemusíme zmiňovat 😉
Popiš nám, jak dlouho jsi tam působil a jaké byly vlastně začátky?
Jak jsem již zmínil, je to už necelých 6 let a začátky – jako všude jinde – nebyly vůbec lehké. Vybrali si mě formou konkurzu na produkčního, na který mě v té době donutil dojít DJ Brian. Nechtěl jsem nad tím ani přemýšlet, měl jsem hodně povinností s klubem Ateliér, agenturou P Group, BTL Agency a reklamkou Promo Production. Bohudík se v tom období objevily nemalé zdravotní problémy a doktoři natvrdo řekli: vyberte si ze 4 prací jen jednu nebo se rovnou oběste. Takže jsem nakonec došel na pohovor v Duplexu, nadiktoval jsem si nemalé podmínky a David s Honzou řekli ano.
Nastoupil jsem, když produkci vedl Honza Č., kterému asistoval Štěpán Gusman.
Produkce se v té době držela příliš při zemi v celkových nákladech, abych pravdu řekl, bylo těžké cokoliv měnit, trávil jsem tam dny i noci a po odchodu Gusmana jsem dělal vše úplně sám. Od grafiky, dekorací, marketingu, příprav rekonstrukcí atd. atd. … Ale díky tomu, že mě majitel vnímal jako novou krev, tak po malých krůčcích ustupoval mé kreativitě s vytrvalostí a vše pomalu rozkvétalo. Začaly se pořádně tvárnit oba rádiové pořady, upevňovat klubové projekty a zvedat podvědomí o rezidentních DJs. Otvíraly se možnosti zvětšovat tým produkce, kde se vystřídali: Jakub Hrebeňár, Jan Žoha, Linda Luong, Sunbeam a dodnes vydržel nesmrtelný Štěpán Ježek aka DJ Tokátko, můj nástupce a Petra Škrábalová.
Co je potřeba k tomu, aby člověk mohl vést úspěšný klub?
Bezesporu dobří přátelé, o které se můžete profesně opřít. Jakub Hrebeňár = moje velká opora a nemůžu opomenout Martina Cvrka. Také umět počítat do desíti, plus trochu manažersko-marketingových schopností a určitě nezvedat kdykoli každému telefon, jinak nic neuděláte 😀
Víme, že jsi z Duplexu na chvilku odešel, když vedení zkoušelo klub transformovat do jiného hudebního žánru, ale nakonec Tě vzali zpátky. Co se tam vlastně stalo?
Nestalo se nic jiného, jak jsem již zmínil … všechno má svou trvanlivost a mě zrovna ta moje docházela, plus tehdejší ředitel chtěl vyzkoušet jinou dramaturgii, tak jsem ustoupil. 6 měsíců pauza mi docela prospěla a po několika schůzkách s majitelem jsme došli k závěru, že bych se měl do DUPLEXu opět vrátit a dramaturgii změnit.
Jaká byla asi ta nejlepší akce v klubu, kterou jsi kdy dělal?
WOW … asi nedokážu přesně odpovědět, je to víc jak 200 akcí každý rok. Tím, že jsem se pokoušel vytvářet tématické eventy, aby měly trochu smysl, tak určitě moje srdcová záležitost bude a je Deep For(r)est s projektem Deep Deer…
United Music a velké eventy
Víme, že jsi pracoval i pro United Music, kteří připravují ty největší akce typu Transmission, Sensation či Pleasure Island. Jak dlouho jsi tam pracoval?
UM byla moje velká srdcovka a dodnes máme více než skvělé vztahy.
United Music Events vzniklo v roce 2005 pod taktovkou Martina Kučery, Gaba a Jirky Pokorného, při nemalé podpoře Kireho a Cyrila. Ve stejném roce přišel Anco a Lenka Kolkovi a celou agenturu nakopli holandským směrem. V tomto složení odstartovali první velký Mácháč s Paul van Dykem, od kterého se povědomí Mácháče raketově odstartovalo. Dnes se tito lidé přetransformovali. Gabo se věnuje Mácháči a klubu Watt. Jirka dělá korporátní eventy a v UM je dodnes Anco a Lenka při podpoře produkčních matadorů Cirila a Kireho.
Ancovi a Lence a potažmo celé UM patří určitě velký respekt, co pro českou taneční scénu udělali, podotýkám … není to málo úsilí a hlavně peněz 🙂 V UM sem působil necelých 5 let jako evenťák a velmi rád na toto období vzpomínám.
Když srovnáš práci pro klub či velkých eventech, co si myslíš, že je více náročné?
Bezesporu klub je náročnější … ani neskončí první akce a už musíš promovat další.
Klub jede několik dnů v týdnu, velké akce několik dnů v roce.
Bylo něco, co Tě vyloženě překvapilo?
Překvapilo, no … překvapení v tomto odvětví – jak příjemné, i nepříjemné – je na každém rohu, ale nepříjemně překvapili překupníci lístků a pásek. Člověk si ani neuvědomuje, co všechno se přede dveřmi velkých akcí odehrává.
Který event pro vás byl vyloženě překvapením?
Nejvíc? 🙂 Asi Armin van Buuren ve Slovanském domě … kdo tam byl, určitě ví proč.
Tak přetřískanou akci lidmi Slovanský dům nikdy nezažil. Lidi před vchodem nabízeli 5–10 tisíc korun za to, aby se dostali dovnitř. Projít na toalety skrz celý parket bylo skoro nemožné.
Co se naopak nepovedlo?
Z pohledu příprav a nákladů – Pleasure Island a Prague Summer Sessions s Carlem Coxem … Ale z pohledu návštěvníka jsme vytvářeli eventy vždy na výbornou.
Určitě jsi za ty roky potkal hodně světových DJ, který z nich byl nejvíc v pohodě a kdo Tě naopak nemile překvapil?
Nejvíc v pohodě byl vždy Armin a Fedde. Nejvíc mě překvapil asi ATB, když jsme za něj se Zdeňkem Masopustem dopláceli na hotelu placené videokanály. Nebo Ali Wilson, který se nebál v plném klubu rozdělat dálnici na playeru a pak po gigu zmizet někde na private after a odletět bez honoráře a DJského vybavení 🙂
Ticket print
Víme o tobě, že se teď orientuješ na business s šatními lístky. Lidé přijdou si dát věci do šatny, dostanou lísteček z terminálu, který je z Tvé firmy. Jak jsi dostal vlastně tenhle nápad?
K tomuto nápadu došlo už v O2 aréně, neustálé problémy na šatnách. Kdy jsme narazili na stroj, který lístky tiskne, ale nezkoumali jsme ho dál. Pak při velkém managerském meetingu v Duplexu jsem se po kocovině na dotaz „Broňo, co budeme dělat s problémy na šatně?“ odpověděl „no, je taková pokladna, co vyjíždí rovnou 2 tickety a ušetří nám čas a vyřeší problémy.“ Jenže jsem ji nemohl ani za boha najít, nakonec po dvou dnech mě osvítilo a objednal jsem dva kusy, které mě přesvědčily, že nic lepšího jsem na šatně po těch 15 letech v oboru neviděl. Nakonec slovo dalo slovo a odkoupil sem za pomoci tehdejšího kolegy Simona 10letou exkluzivní licenci pro Česko a Slovensko.
Aktuálně jej využívají v klubech Retro Music Hall, Karlovy Lázně, ale také na výstavištích, v koncertních halách a muzeích. Vypadá to, že je o tenhle systém zájem.
Dozvěděl jsem se, že se chystáš expandovat i za hranice. Kde všude systém nabízíte?
Za hranicemi už působíme necelé 2 roky, a to exkluzivně v Estonsku, kde máme 3 velké klienty. Dnes potkáte naše pokladny v berlínských a vídeňských klubech. Dále expandujeme na jih Evropy.
Po odchodu z Duplexu předpokládám, že tohle bude Tvá hlavní náplň práce – nebo chystáš ještě nějaký další projekt?
Ano, Ticket Print bude teď hlavní činnost, ale okrajově jsou zde rozdělané nějaké halové a festivalové projekty 😉
Ultra Europe
Vím, že jsi dělal stage manažera na Ultra Europe a staral se tam o DJs. Je to festivalové prostředí hodně odlišné od toho našeho?
Spolupráce s ADRIA MM PRODUCTION na UE byla nezapomenutelná. Trvala 3 roky a musím uznat, že se nedá srovnat s tuzemskou produkcí. Akce včetně DJs, kteří tam vystupovali, jsou světového formátu.
Jaký nejzvláštnější požadavky tam DJs měli?
Určtě nezapomenu na Tiëstův privat stánek 3x3m za hlavní stage, na několikasekundové návštěvy v průběhu hraní … spousta clubberů si dokáže představit, co tam bylo tak důležitého …
Mají Chorvati lépe zvládnuté akce nebo naopak za námi klopýtají?
Problém u takových akcí je hlavně dostupnost equipmentu. Po nákresu amerických designerů všech stageí musíte minimálně 6 měsíců dopředu shánět po celé Evropě každý kousek jako puzzle, aby se to dalo nějak poskládat. Nedá se říct, že by Chorvati v něčem klopýtali. Jde o to, že v takových rozměrech, jako je UE, u nás nikdy žádná akce nebyla, takže se to nedá srovnávat.
Něco na závěr
Jaký je vlastně rozsah všech projektů a věcí, které jsi dělal?
Akce pořádám už od 16 let a díky tomu jsem si přičichl ke grafice, marketingu, obchodu, práci v zahraničí, přes reklamní dovednosti k vedení klubů, agentur a mezinárodních společností.
Chodíš vůbec na akce ještě „jen tak“? Že by sis řekl „sem jdu zapařit“.
Promotéři chodí na akce jen proto, aby očíhli konkurenci. Ale jo … někdy nedokážu odmítnout pozvání a na dobré akce se rád vyrazím podívat.
Málokdo ví, že jsi v minulosti byl i DJ a prý jsi hrál hip hop. Je to tak? Proč jsi v tom nepokračoval?
Ano, byl sem něco jako hip hopový DJ 😀 😀
Od 16 let jsem začal pořádat vlastní, tehdy hip hopové akce, na kterých jsem hrával. Postupem času jsem akce přetransformoval do techno akcí s názvem KamikaCZe, které mě víc bavily, a tam už jsem moc své DJské vlohy nepřenášel 😉
Nebudou Ti chybět ty mejdany jako součást práce? Přeci jen to byl velký kus života.
Je pravda, že Duplex mi trochu chybět bude. Hlavně kolegové a DJs, z kterých se stala skoro moje druhá rodina. Co se týče mejdanů, tak objíždím s firmou Ticket Print velkou spoustu zahraničních klubů, takže si připadám stále ve svém.
Chtěl bys na závěr něco vzkázat našim čtenářům?
Nebudu zde nic vášnit, ale určitě bych chtěl všem DJs a clubberům vzkázat, ať dorazí na nejen moji rozlučkovou párty s Duplexem – na event LE Cirque – Last Edition, kde se objeví staří i noví rezidenti DUPLEXu. Takže, jak by řekl Aleš Bleha: uvidíme se tam 😉
Díky za rozhovor a držíme palce, ať se daří.