V rámci letošního ročníku ADE (Amsterdam Dance Event), vystoupí oblíbený dj a producent Hardwell na několika parties. K tomuto významnému svátku taneční hudby se vztahuje i několik rozhovorů s novináři. My přinášíme český překlad s jedním z těch nejlepších.

Hardwell magnetic

Popiš nám jaké to je vyrůstat v Nizozemsku a kdy si poprvé objevil elektronickou hudbu – byla pro tebe jednoduše dostupná ?

Přesně tak, elektronická hudba pro mě byla vcelku jednoduše dostupná ale určitě né tolik jako je tomu dnes. Dneska kluci jako je Tiesto, Armin a Ferry měli velký vliv na mě i mé přátelé, což mě dost ovlivnilo. Vyrůstat v tak hudebně bohaté době mě dost ovlivnilo a motivovalo, vlastně by se dalo říct, že to i udalo směr mojí kariéry. Jsem opravdu hrdý na to, že jsem z Holandska a mohu nějak pomáhat a přispívat právě této hudební scény. Věřím tomu, že Holandsko dalo světu v tomto ohledu hodně a má velký přínos i pro její další rozvoj.

Jak se koukáš na vývoj taneční hudby a kultury v Nizozemsku a v tvojí kariéře? Bylo to vždycky snadné nebo měl si vždy jen pozitivní ohlasy a stále si se posouval dále ?

No dnes už je mé jméno trochu známější než to bylo před několika lety. Ale já jsem ještě mladý umělec, pořád se snažím najít si cestu a svoje místo na téhle scéně. Jsou tu jiní umělci z Holandska, kteří za sebou nechávají dědictví a určitý odkaz. Například Tiesto a věci jaké vytvořil jsou naprosto neuvěřitelné a dál tvoří a přidává. Taky bych určitě rád zmínil Armina a spoustu dalších umělců pro to co udělali. To já jsem pořád ještě na začátku svojí cesty. Vzpomínám si na první hranív Holandsku, kdy se nikdo pomalu ani neotočil a nepodíval, kdo že to vlastně hraje. Takže tohle je pro mě taky neuvěřitelné, kdy hraji jako jeden z headlinerů například v Heineken Music Hall a přijde přes 6000 lidí.

No a jak to vidíš se zákony a vlastně celkovou politikou země a jejímu postavení vůči elektronické hudbě a klubové scéně v Holandsku? Pocítil si někdy nějakou nenávist nebo naopak podporu jako například v Evropě nebo Severní Americe?

Hmmm. Abych pravdu řekl, tak vůbec ne. Taneční muzika je zatím hodně podporovaná a braná od publika v Nizozemsku. Možná to tomu nebylo tak dříve, ale v posledních letech a mých začátcích jsem si nikdy nevšiml ničeho jako by byla nenávist. Víceméně v Holandsku vždy byla taneční hudba braná pozitivně než negativně. Samozřejmě, že to teda nemáme tak jednoduché jako třeba popoví umělci, ale to je na tom to krásné, že se dál snažíme získávat si čím dal větší a rozmanitější publikum.

Hardwell

Co považuješ za klíčový moment ve vývoji klubové scény v Holandsku a třeba v Evropě? Jsou tam nějaké velké rozdíly a nějaké momenty v historii nebo to se nedá takhle brát?

To se nedá takhle přímo říct. Z mého pohledu je to tím,že jako národ jsme k tomu dospěli trochu dříve. Máme několik festivalů, které nemají obdobu ve světě a tohle je u nás už několik let, takže vývoj taneční a hudební scény k tomu nějak sám dospěl. Přičti k tomu taky to, že máme spoustu hudebníků, kteří přímo inspirují svojí tvorbou a tím co dokázali – znovu je musím jmenovat ale třeba Ferry Corsten nebo Tiesto posunuli scénu úplně někam jinam a dlouho udávali směr. Nic takového ve světě nemá obdoby.

Koho považuješ za takového inovátora? Někoho, kdo opravdu udával směr a byl hlasem té generace talentů z Holandska?

Těžká, ale zároveň lehká otázka. Určitě spoustu lidí i umělců by souhlasilo a shodlo se na tom, že Tiesto. Nikdo se o tomhle nemůže hádat ani nijak přít. Je to sice téma o kterém by jsme mohli vést debaty hodiny, ale nikdo neudělal pro taneční scénu a celkově pro Holandsko tolik jako právě on. To Tiesto vlastně posouval a udával směr dlouho této scény. Před ním? Nejspíš Paul Oakenfold, ten otevřel dost lidem oči a představil taneční scénu celému světu, ale z mého pohledu? Tiesto to posunul úplně na jinou úroveň.

Hardwell 2

Jak vidíš budoucnost hudební scény, co se týká mladých talentů například z Holandska?

Díky mému úspěchu jsem měl teď možnost spolupracovat s několika talenty a pomoct ostatním umělcům. Tohle je jeden směr a myšlenka kterou bych se chtěl dál upínat s Revelead Recordings, dát možnost mladým umělcům pracovat pod známým labelem, studiem a trochu je představit světu. V Holandsku máme tolik mladých a nadějných umělců – například Dyro, Dannic – který měl teda úžasný rok a nebo nový jména jako Kill the Buzz a Julian Calor. Podepsat je pod label a dát jim možnost dále posouvat jejich tvorbu a možnost růst jako umělci, to je něco co mě opravdu baví a čím bych se rád dál zabýval. Jako nizozemský umělec mám pocit, že jsme opravdu v hodně vzrušující době, kdy hudba a energie prostě plynou a právě teď nejlepší věci většinou pochází právě z Holandska a já jsem rád, že tohle můžu ukázat celému světu díky svým setům.

Co je nejtěžší na tom být umělec na Holandském trhu ?

Tady nejsou doopravdy žádné větší problémy nebo překážky. Mohl bych říct snad jen, že úroveň v Holandsku je opravdu někde jinde než na celém světě, takže prosadit se jako umělec je trochu složitější ale pokud prorazíte, tak určitě budete úspěšní. Samozřejmě, že je trošku těžší se prosadit ve světě, aby si Vás lidi všimli a vůbec jste se někam posunuli, ale to je co dělá umělce umělcem. Ten podmět k tomu zlepšovat a posouvat dál svoje zkušenosti a umění jako producent, DJ..