sedliv producke triky
Zdroj: www.sedliv.cz

V prvním díle nám Sedliv z Audiorockers prozradil, co je důležité udělat před samotnou tvorbou. Teď se podíváme na zoubek mixdownu.

Po dlouhé době jsem se rozhodl opět sepsat pár rad a triků pro všechny začínající i pokročilé producenty, dnes bych se chtěl zaměřit především na mixdown, aneb jaký efekt by neměl chybět na žádném kanálu, jak zlepšit zvuk a celkově jak k mixování přistupovat. Bohužel nejsem studovaný profesionál, proto moje rady berte spíše jako nahlédnutí do mých tipů, triků a postupů, které pro mé potřeby fungují skvěle.

První tip je sice velmi obecný, nicméně velmi důležitý. Snažte se vytvořit si systém / postup, jakým mixujete i produkujete. Není nutné, abyste s každým novým projektem začínali od začátku. Snažte se přenést věci, které už umíte a které jste už použili ve starším projektu, přenesli do svého nového. Ukládejte si presety kanálů, zvuků, případně i samply (fx, drums, atd) a nebojte se je použít ve vašem novém projektu. Vytvoříte si tím svůj signature sound a také svůj workflow. Obzvláště u mixdownu je důležité určit si pravidla (například v jakém pořadí budu dávat efekty na kanál, nebo jaké pluginy budu používat) je sice velmi obecný, nicméně velmi důležitý. Snažte se vytvořit si systém / postup, jakým mixujete i produkujete. Není nutné, abyste s každým novým projektem začínali od začátku. Snažte se přenést věci, které už umíte a které jste už použili ve starším projektu, přenesli do svého nového. Ukládejte si presety kanálů, zvuků, případně i samply (fx, drums, atd) a nebojte se je použít ve vašem novém projektu. Vytvoříte si tím svůj signature sound a také svůj workflow. Obzvláště u mixdownu je důležité určit si pravidla (například v jakém pořadí budu dávat efekty na kanál, nebo jaké pluginy budu používat)

Udělejte si stems – V momentě, kdy dokončíte obsah vašeho tracku, vyrenderujte si každou stopu zvlášť (Například kick, drums, synths, fx atd.) Následně si otevřete nový projekt, importujte si do něj stems a začněte dělat mixdown v něm. Je to hlavně kvůli přehlednosti a výkonu PC. Samozřejmě můžete udělat mixdown i přímo v projektu, nicméně vaše CPU nejspíše nebude stíhat všechny nezbytné procesy a nebudete tak moci využít všechny efekty.

stems1

Začněte Kickem (kopák) – Jednak protože je nejdůležitějším prvkem a také jednak jsou na něm všechny ostatní zvuky závislé. V momentě kdy byste se vrátili a pozměnili kick, můžete začít smíchávat všechny ostatní zvuky znovu. Až budete spokojeni s tím, jak zní váš kick – doporučuji zaměřit se na low end, následně mid range a high end zvuky.

Méně je více: Je důležité si uvědomit, že pokud chcete mít čistý a hlasitý zvuk, cesta k němu nevede zesilováním všeho možného, ale právě přesně naopak zeslabováním a zbavováním se všeho nepotřebného. Aby z vašeho mixu vycházel čistý kick, nedosáhnete toho tím, že jej budete zesilovat, dosáhnete toho tím, že mu vytvoříte prostor – a to platí obecně. Začněte tím, že pomocí ekvalizéru ořežete všechny nepotřebné frekvence (odřízněte je i pokud je neslyšíte – Lowcut a Highcut by měl být na každém zvuku). Důležitý je také sidechain (ducking) – což je ve své podstatě pouze ovladač hlasitosti. V taneční hudbě se obečně ducking používá tak, že v momentě kdy udeří kick – zeslabí se basa (vytvoří se prostor pro kick), která se následně zesiluje až do dalšího úderu. Já osobně mám nejraději jednoduchý LFO Tool, Kickstart, případně složitější a detajlnější sidechain kompresi pomocí Fabfilter MB (multiband), který umožní nastavení různého množství ‘’duckingu‘‘ pro libovolné frekvenční pásmo zvlášť.

Sidechain1

Reverb – Neboli ozvěna – je velmi důležitým efektem při mixingu. Já osobně používám pro reverb tři zvláštní send kanály. Do prvního posílám všechny zvuky, tento slouží spíše jen jako ‘’lepidlo’’ – Je velmi nepatrný a slouží jen k lepšímu smíchání všech zvuků dohromady, také mírně zvýší celkovou ‘’opravdovost’’ vašeho tracku (no prostě aby vaše zvuky nezněly jak z kalkulačky). Druhý reverb je většinou určen hlavním synthům – (lead melody, chords atd.) Je hlasitější, větší, tak aby vaše synthy byli hodně ‘’wet.’’ Co se týče mid/side – snažím se, aby tento reverb hrál spíše ve stranách. Třetí a poslední reverb je určen pro drums, claps, snares, fx a všechny zbylé zvuky. Nastavení vychází z druhého reverbu, nicméně je o dost tišší a spíše na středu.

Reverb