sedliv producke triky

Představujeme Vám nový seriál, který je určen především pro začínající DJe a producenty. Jeden z největších talentů, kteří se vyskytují na tuzemské scéně, a zároveň polovina dua Audiorockers – Sedliv, má rozhodně co nabídnout. Rozhodli jsme se ho oslovit s nabídkou pravidelného psaní pro náš server, které bude hlavně vzdělávací. Jednou měsíčně si tak budete moci přečíst článek z jeho dílny, který Vás veme do tajů hudební produkce.

Část první: Co udělat předtím, než začnete skládat

Čím dál častěji se mě někdo ptá na různé záležitosti ohledně skládání v FL Studiu, ne že bych se považoval za experta, nicméně i tak jsem se rozhodl, že čas od času sepíšu pár tipů a triků, které jsem se v průběhu několika let naučil a které by Vám mohli pomoci zlepšit zvuk, dokončit track, nebo usnadnit práci v projektu. Nechci rozepisovat úplné základy, protože ty jsou dostupné v několika návodech lehce dohledatelných na internetu, spíše se chci zaměřit na takové věci, na které většinou jen tak nenarazíte.

První věcí, kterou bych rád začal, jsou různé vychytávky, které uleví procesoru tak, abyste nemuseli řešit problémy s “praskajícím zvukem’’ nebo zamrzávajícím, pomalém projektu. Také pár věcí, které je dobré udělat ještě předtím, než vůbec začnete skládat.

 

  1. Verze externích VST pluginů (Sylenth, Nexus, Massive atd.), které instalujete, volte dle verze vašeho FL Studia. Od verze 11 je totiž možné mít jak 32bitový software, tak i 64bitový. Ne že by vám 64. bitový plugin nefungoval ve 32. bitové verzi, nicméně mám zkušenost, že 64. bitové pluginy v 32. bitovém Fl Studiu (nebo naopak) mají tendenci často padat a způsobovat jiné problémy. Vzhledem k tomu, že spoustu pluginů, které používám (například Sylenth) nejsou zatím vůbec k dostání v 64. bitové verzi, používám proto Fl Studio i ostatní pluginy 32 bitové.(Zásadní rozdíl, mezi 32 a 64bit verzí je, že 32bitová verze vám umožní využívat pouze 4GB Ram, na rozdíl od 64bitové, která je neomezená)
  1. Zvuková karta a její nastavení hraje také důležitou roli při zvýšení výkonu. Pokud nemáte externí zvukovou kartu, což je vůbec nejlepší řešení, je dobré si nainstalovat alespoň ovladače ASIO4ALL (Při instalaci FL Studia se vám to nabídne samo). U tohoto ovladače pak nastavit ‘’buffer size‘‘ na co nejdelší odezvu. Nevýhodou tohoto nastavení je, že vaše midi klávesy budou hrát s velkým zpožděním, což je problém, pokud se snažíte nahrát melodii. Proto je dobré toto nastavení přepínat dle toho, co zrovna děláte.Buffer
  1. Další věcí, která dokáže velmi ulevit zátěži na procesoru je macro ‘’Switch smart disable for all plugins.” Tuto funkci najdete v menu v sekci Tools -> Macros –
    > Switch smart disable for all plugins. Jak už název napovídá, tato funkce vypíná všechny nečinné vst pluginy a dokáže tak ušetřit spoustu zátěže na procesoru.macro
  1. Plugin Delay Compensation je další vychytávkou, která sice neuleví procesoru, nicméně dokáže zlepšit zvuk vašemu tracku. Pokaždé, když přidáte na libovolný kanál na mixu nějaký efekt (reverb, delay, compresor atd.), tento kanál se zpomalí o pár milisekund. Většinou jen o velmi málo, proto si ani nemusíte všimnout, že se něco změnilo. Nicméně pokud použijete více efektů, či nějaký plugin, který tento kanál zpomaluje výrazně, může to být problém. Proto je v FL Studiu magické tlačítko Plugin Delay Compensation, které tyto rozdíly vyrovnává. Najdete jej na mixéru, když rozkliknete šipku v levém horním rohu.plugin-delay-compensation

 

  1. Když ani všechny předchozí rady nepomáhají a váš projekt se i nadále seká, doporučuji vyrenderovat veškeré zvuky ze synthaků (například sylenth, nexus, massive) do wav. Tyto stopy pak naimportujte do projektu a nahraďte jimi tyto synth pluginy. Zátěž procesoru se velmi rapidně sníží, ale bohužel už nebudete moci příliš flexibilně pracovat s tímto zvukem. Proto doporučuji uchylovat se k tomuto řešení až v pozdní fázi projektu, kdy už máte všechny synthy správně ‘’naladěny’’