diablo

Následující věty berte jako úvahu nad aktuálním stavem hlavního hudebního proudu elektronické taneční hudby v Čechách, nikoli jako hate vybraného hudebního směru. Jedná se spíše o zamyšlení, kam se naše elektronická taneční scéna bude dále ubírat, respektive ta její komerční část. Pokud jste tedy posluchači techna či undergroundového housu, tak tenhle článek rovnou zavřete, protože Vás to zajímat stejně nebude a ušetříte si tak zbytečné nervy.

V posledních několika týdnech se čím dál tím více setkávám s vlnou nevole a odporu proti tolik oblíbenému bigroomu, který v několika posledních letech vystoupal až na vrchol popularity a může za významné rozšíření taneční hudby mezi „obyčejné“ lidi, kteří by standardně k tomuto žánru ani nepřičichli. Kromě toho se na koně dostává žánr zvaný „Future House“, jehož hlavními představiteli jsou Oliver Heldens, Don Diablo či Tchami. Čím dál tím více tuzemských DJs se začíná o tenhle žánr zajímat a postupně se k němu přesouvat. Kluby oznamují Future Housové noci, změny konceptů a tuzemští DJs, kteří do teď „vrtali“ o stošest, najednou kydají hnůj na nejpopulárnější odvětví EDM posledních let. Bigroom se tak najednou stal nenáviděným žánrem, který je dle jejich slov pro primitivy a z obyčejných komerčáků tak najednou vznikají „odbroníci“ s elitářskými sklony. Ano, přesně takhle se chová i místí techno komunita.

Otázkou však zůstává, zdali je místní taneční komunita na tenhle přechod připravena. Pokud si vzpomenu například na letošní Mácháč Festival, kde nejvíce kritiky u obyčejných posluchačů sklidil právě zmíněný Don Diablo. Letos jsem byl také dvakrát přítomen u setu Olivera Heldense a za sebe mohu říci, že rozhodně se jednalo o jeden z nejnudnějších hudebních zážitků letošního roku.

Zajímavým ukazatelem tohoto tématu jsou i velké festivaly typu Tomorrowland či Ultra Music Festival, které se taktéž na Future House příliš nekamarádí. Pro tenhle žánr může na druhou stranu mluvit ale i situace, která se tady odehrávala před šesti lety v roce 2009. V tomhle roce totiž jeden z lídrů světové taneční hudby Tiesto, začal „moderní vrtule“ protlačovat. Pamětníci jistě vzpomenou, že v tu dobu byl největším mainstreamem trance a pan Verwest neměl rozhodně jednoduchou úlohu a v mnoha ohledech připomíná Diabla. Tijs totiž onehdá vystoupil v pražské O2 aréně, odkud fanoušci odcházeli značně znechuceni a pobouřeni. Aby taky ne, místo trancu se jim dostalo housové nálože. Odborníci jásali (hurá něco nového), obyčejný národ pak rozcupoval Tiesta v internetových diskuzích. Stejná situace se opakuje i letos, protože ze strany český DJs sklidil Don Diablo neuvěřitelně pozitivní ohlasy, avšak laická veřejnost nový styl příliš neocenila.

Dopředu se také tlačí jiné žánry, jako jsou například deep house, hardstyle či trap a mladý ravers na ně slyší. Aktuálně také u veřejnosti začínají velmi dobře bodovat melodické prvky, které zastupuje například Size Records či Axtone s Protocolem.

Sám bych rád věděl, kam se to celé otočí, protože existuje studie, která říká, že k obměně mainstreamového stylu dochází v elektronice jednou za 6 – 8 let. Díky zmíněnému roku 2009 si samy asi dokážete spočítat, jak dlouho nám to ještě potrvá. Třeba se tady objeví něco nového nebo se to zvrhne úplně někam jinam, ale jisté je ale jen to, že jméno jako Don Diablo či někdo z místních to asi neovlivní. Aktuální hudební proud na světové taneční scéně určuje totiž zcela někdo jiný.